Alla programpunkter på Guldörat 2025

Med den nyhetsfördjupande podden The Daily skapade The New York Times en global succé som inspirerade mediehus världen över att skapa liknande format.
En cirkel, en box och tre toner – det var allt som behövdes för att förnya norska NRK:s största varumärke NRK Nyheter.
Följ med på en resa genom musikformatens utveckling, från breda hits till passionerade nischer som lockar helt nya lyssnargrupper. Vi pratar om hur musik inte bara spelas, utan blir till innehåll som engagerar, berör och skapar succé.
Med ”The Rest Is…”-formaten har brittiska Goalhanger skapat några av världens största poddar om fotboll, historia och politik.
Hur förvandlar man en poddidé till ett format för topplistornas översta skikt?
Amerikanska Radiolab har i över 20 år varit ett av världens mest banbrytande podd- och radioprogram – känt för sin nyfikenhetsdrivna berättarstil, sitt innovativa ljudarbete och sin förmåga att göra komplexa idéer både spännande och mänskliga.
Radio handlar om att skapa ögonblick i nuet - möt och inspireras av kända svenska radioröster som bemästrar denna ädla konst.
Allt fler poddare blir voddare i takt med att stora plattformarna som Youtube, Spotify och Tiktok driver branschen mot rörlig bild.
Poddvärlden fortsätter att expandera snabbt på världens största ljudplattform - och video leder utvecklingen.
Den snabba utvecklingen inom generativ AI förändrar ljudvärlden.
Den vill lyckas med sin promo eller radioreklam måste fånga lyssnarens uppmärksamhet och få fram sitt budskap på några sekunder.
Den svenska poddkartan ritas om i realtid. Idag dominerar millennials lyssnandet – men vad händer när nya grupper och kommande generationer tar plats? Vilka typer av innehåll kommer att krävas för att fånga både dagens och morgondagens publiker?
I en tid där strömningstjänster och on demand-utbud växer och algoritmer styr allt mer av publikens lyssning - kan liveradio fortfarande samla en publik?
Guldörat-aktuella New York Times ”The Daily” och andra fördjupande format för nyhets-, samhälls- och utrikesjournalistik förändrade den globala poddmarknaden.
En exklusiv samtalssession med kreatörer från förmiddagens pass på Stora Scenen – detta är för dig som arbetar med att utveckla format och skapa program och poddar!
Ska poddar låsas in bakom betalväggar eller vara ett öppet, annonsfinansierat innehåll? Vad kommer att vara mest lönsamt för poddaktörer på lång sikt: En bred räckvidd eller lojala superfans som betalar direkt – eller en mix av båda?
Radio har en superkraft: att bygga nära relationer med sin publik. I den här sessionen får du en unik inblick i hur några av landets främsta program gör lyssnarna till en självklar del av innehållet.
Hur kan ett klassiskt radioklipp förvandlas till en rolig, delbar video på sociala medier, även med begränsade resurser?
Utbudet av talat innehåll och musik har växt explosionsartat under de senaste decennierna. Vilka val gör svenskarna, vad lyssnar de på – och när, var och hur tar de del av ljudet?
I samarbete med

Huvudsponsor

Med stöd från











Partner

























