Guldöratdagens program

Stora scenen
Årets största branschevenemang på den svenska ljudmarknaden öppnar – portarna till Dramaten slås upp 08.15. Kom tidigt, slipp köerna, träffa trevliga kollegor och försäkra dig om en bra plats inför invigningen av dagen!
omikern och programledaren Sofia Dalén välkomnar samtliga besökare till Stora Scenens salong, och öppnar årets upplaga av Sveriges största och viktigaste evenemang för radio- och poddmakare.
Med ”The Rest Is…”-formaten har brittiska Goalhanger skapat några av världens största poddar om fotboll, historia och politik.
Med den nyhetsfördjupande podden The Daily skapade The New York Times en global succé som inspirerade mediehus världen över att skapa liknande format.
Hur förvandlar man en poddidé till ett format för topplistornas översta skikt?
Mellan första och andra passet i scenprogrammet har du gott om tid att mingla och ta en kaffe med kollegorna i storslagen miljö.
Den snabba utvecklingen inom generativ AI förändrar ljudvärlden.
Den svenska poddkartan ritas om i realtid. Idag dominerar millennials lyssnandet – men vad händer när nya grupper och kommande generationer tar plats? Vilka typer av innehåll kommer att krävas för att fånga både dagens och morgondagens publiker?
Halvvägs in i branschdagens scenprogram serveras lunch i Marmorfoajén – maten ingår självklart i biljettpriset.
I en tid där strömningstjänster och on demand-utbud växer och algoritmer styr allt mer av publikens lyssning - kan liveradio fortfarande samla en publik?
Radio har en superkraft: att bygga nära relationer med sin publik. I den här sessionen får du en unik inblick i hur några av landets främsta program gör lyssnarna till en självklar del av innehållet.
Mellan tredje och fjärde passet i scenprogrammet har du gott om tid att mingla och ta en kaffe med kollegorna i storslagen miljö.
Hur kan ett klassiskt radioklipp förvandlas till en rolig, delbar video på sociala medier, även med begränsade resurser?
Hur ser man till att en älskad radiokanal blir ännu vassare och når ännu fler människor?
Mellan första och andra passet i scenprogrammet har du gott om tid att mingla och ta en kaffe med kollegorna i storslagen miljö.
Branschdagen avslutas med sedvanlig pompa och ståt när Guldörat delas ut i sex kategorier: Årets ljudkampanj Årets branded content Årets folkbildare Radio Årets folkbildare Podd Årets Stjärnskott Årets Hederspristagare Branschdagsprogrammet avslutas 16.45 och Guldörat tar en paus inför kvällen då portarna öppnas 18.30 och galan drar igång 20.00.
Dramatenbaren
Följ med på en resa genom musikformatens utveckling, från breda hits till passionerade nischer som lockar helt nya lyssnargrupper. Vi pratar om hur musik inte bara spelas, utan blir till innehåll som engagerar, berör och skapar succé.
Mellan första och andra passet i scenprogrammet har du gott om tid att mingla och ta en kaffe med kollegorna i storslagen miljö.
Radio handlar om att skapa ögonblick i nuet - möt och inspireras av kända svenska radioröster som bemästrar denna ädla konst.
Halvvägs in i branschdagens scenprogram serveras lunch i Marmorfoajén – maten ingår självklart i biljettpriset.
Vad händer egentligen efter att någon hört din annons?
Ska poddar låsas in bakom betalväggar eller vara ett öppet, annonsfinansierat innehåll? Vad kommer att vara mest lönsamt för poddaktörer på lång sikt: En bred räckvidd eller lojala superfans som betalar direkt – eller en mix av båda?
Paulikaféet
En cirkel, en box och tre toner – det var allt som behövdes för att förnya norska NRK:s största varumärke NRK Nyheter.
Amerikanska Radiolab har i över 20 år varit ett av världens mest banbrytande podd- och radioprogram – känt för sin nyfikenhetsdrivna berättarstil, sitt innovativa ljudarbete och sin förmåga att göra komplexa idéer både spännande och mänskliga.