Guldöratdagens program

Stora scenen
Årets största branschevenemang på den svenska ljudmarknaden öppnar – portarna till Dramaten slås upp 08.15. Kom tidigt, slipp köerna, träffa trevliga kollegor och försäkra dig om en bra plats inför invigningen av dagen!
Komikern och programledaren Sofia Dalén välkomnar samtliga besökare till Stora Scenens salong, och öppnar årets upplaga av Sveriges största och viktigaste evenemang för radio- och poddmakare.
Med den nyhetsfördjupande podden The Daily skapade The New York Times en global succé som inspirerade mediehus världen över att skapa liknande format.
Med ”The Rest Is…”-formaten har brittiska Goalhanger skapat några av världens största poddar om fotboll, historia och politik.
Hur förvandlar man en poddidé till ett format för topplistornas översta skikt?
Mellan första och andra passet i scenprogrammet har du gott om tid att mingla och ta en kaffe med kollegorna i storslagen miljö.
Allt fler poddare blir voddare i takt med att stora plattformarna som Youtube, Spotify och Tiktok driver branschen mot rörlig bild.
Poddvärlden fortsätter att expandera snabbt på världens största ljudplattform - och video leder utvecklingen.
Den snabba utvecklingen inom generativ AI förändrar ljudvärlden.
Den svenska poddkartan ritas om i realtid. Idag dominerar millennials lyssnandet – men vad händer när nya grupper och kommande generationer tar plats? Vilka typer av innehåll kommer att krävas för att fånga både dagens och morgondagens publiker?
Halvvägs in i branschdagens scenprogram serveras lunch i Marmorfoajén – maten ingår självklart i biljettpriset.
I en tid där strömningstjänster och on demand-utbud växer och algoritmer styr allt mer av publikens lyssning - kan liveradio fortfarande samla en publik?
Radio har en superkraft: att bygga nära relationer med sin publik. I den här sessionen får du en unik inblick i hur några av landets främsta program gör lyssnarna till en självklar del av innehållet.
Mellan tredje och fjärde passet i scenprogrammet har du gott om tid att mingla och ta en kaffe med kollegorna i storslagen miljö.
Hur kan ett klassiskt radioklipp förvandlas till en rolig, delbar video på sociala medier, även med begränsade resurser?
Hur ser man till att en älskad radiokanal blir ännu vassare och når ännu fler människor?
Med bland annat Retro FM i kanalportföljen är Malmöbaserade Mad Men Media en etablerad spelare på den regionala marknaden.
Branschdagen avslutas med sedvanlig pompa och ståt när Guldörat delas ut i sju kategorier: Årets ljudkampanj, Årets branded content, Årets genombrott, Årets folkbildare radio, Årets folkbildare podd, Årets stjärnskott och Radio- och podcastakademins hederspris.
Utdelning av guldöron i följande kategorier: Årets avslöjande, Årets sällskap, Årets dokumentär, Årets nyheter & aktualiteter, Årets intervju, Årets underhållning radio, Årets underhållning podd, Årets morgonshow, Årets sport, Årets barn, Årets programpunkt, Årets ljudbild, Årets programledare podd, Årets podd, Årets programledare radio och Årets radiokanal.
Dramatenbaren
Följ med på en resa genom musikformatens utveckling, från breda hits till passionerade nischer som lockar helt nya lyssnargrupper. Vi pratar om hur musik inte bara spelas, utan blir till innehåll som engagerar, berör och skapar succé.
Mellan första och andra passet i scenprogrammet har du gott om tid att mingla och ta en kaffe med kollegorna i storslagen miljö.
Radio handlar om att skapa ögonblick i nuet - möt och inspireras av kända svenska radioröster som bemästrar denna ädla konst.
Den vill lyckas med sin promo eller radioreklam måste fånga lyssnarens uppmärksamhet och få fram sitt budskap på några sekunder.
Halvvägs in i branschdagens scenprogram serveras lunch i Marmorfoajén – maten ingår självklart i biljettpriset.
Vad händer egentligen efter att någon hört din annons?
Ska poddar låsas in bakom betalväggar eller vara ett öppet, annonsfinansierat innehåll? Vad kommer att vara mest lönsamt för poddaktörer på lång sikt: En bred räckvidd eller lojala superfans som betalar direkt – eller en mix av båda?
Paulikaféet
En cirkel, en box och tre toner – det var allt som behövdes för att förnya norska NRK:s största varumärke NRK Nyheter.
Amerikanska Radiolab har i över 20 år varit ett av världens mest banbrytande podd- och radioprogram – känt för sin nyfikenhetsdrivna berättarstil, sitt innovativa ljudarbete och sin förmåga att göra komplexa idéer både spännande och mänskliga.
Halvvägs in i branschdagens scenprogram serveras lunch i Marmorfoajén – maten ingår självklart i biljettpriset.
Guldörat-aktuella New York Times ”The Daily” och andra fördjupande format för nyhets-, samhälls- och utrikesjournalistik förändrade den globala poddmarknaden.















